Spiff beklager at enkelte brukere har blitt påvirket av en systemfeil.

Spiff beklager systemfeil, og jobber for å løse problemet så fort som mulig. Artikkel sist oppdatert 27.01.22

Spiff beklager systemfeil, og jobber for å løse problemet så fort som mulig.

 

Denne bloggposten oppdateres løpende. Her er ny informasjon den 27.01.2021:

 

Vi oppdaget at systemfeilen påvirket noen brukere igjen den 11. januar 2022, selv om vi hadde rettet opp i årsaken som vi identifiserte den 4. januar.

 

Feilen har ført til at sparebeløp er satt inn to ganger på din Spiffkonto, selv om kortet ditt kun er belastet én gang.

 

– Tidsperiode fra 15. desember til 30. desember: Alle brukere som ble påvirket av feilen i desember har fått kommunikasjon om det og vi har fått reversert og ryddet opp i feilen for 94% av brukerene.

 

– Tidsperiode 11. januar 2022: For brukere som ble påvirket igjen eller for første gang den 11. januar får nå kommunikasjon om det slik at vi får rettet opp i feilen fra januar. Brukere vil få tilsendt informasjon på SMS, e-post og i sin Spiff app.

 

Vi trodde først det var en konfigurasjonnsinnstilling i våre systemer som var problemet, men det viser seg at det er bekreftet en feil hos vår leverandør Microsoft Azure på deres systemer for alle de aktuelle dager hvor systemfeilen oppstod.

 

Vi tok umiddelbare grep for å trygge teknologien slik at en feil hos Microsoft ikke skal påvirke sparingen og vi kan med høy grad av sikkerhet bekrefte at vi har funnet rotårsaken til systemfeilen. Rotårsaken for de doble transaksjonene kan med høy grad av sikkerhet nå knyttes til feilen hos Azure i deres tjenesten.

 

Vi har oppgradert systemene våre med sikkerhetsmekanismer som sørger for at feilen hos Azure ikke påvirker vår tjeneste mer, og vi er for ordens skyld i gang med en større systemoppgradering på vår side. Vi kommer tilbake med mer informasjon så snart det er klart.

 

Vi er i dialog med Microsoft Azure som jobber på sin side med å rette opp i feilen hos dem.

 

Vi ønsker å forsikre kunder om at de ikke trenger å bekymre seg for pengene sine, og at du som Spiffbruker kan være 100% trygg på at pengene dine er trygge i Spiff og BN Bank.

 

Informasjon delt 07.01.21:

Spiff beklager systemfeil, og jobber for å løse problemet så fort som mulig.

 

Spiff og BN Bank har denne uken avdekket en systemfeil som har rammet et utvalg av våre brukere. Vi beklager dette på det sterkeste, og jobber på spreng for å løse problemet for de brukerene som er rammet.

 

– Vi beklager på det sterkeste det som har skjedd og har stor forståelse for at de brukerne som er berørt er frustrerte, sier Daglig Leder i Spiff, Carl-Nicolai Wessmann.

 

Berørte brukere har mottatt informasjon om feilen på SMS og e-post, og nå er informasjon også gjort tilgjengelig i Spiff-appen for brukerene som er rammet av systemfeilen.

 

Spiff har mottatt henvendelser fra mange kunder som er oppgitte, noe Carl-Nicolai Wessmann har stor forståelse for at de er.

 

– Vi ønsker å forsikre kunder om at de ikke trenger å bekymre seg for pengene sine, og at du som Spiffbruker kan være 100% trygg på at pengene dine er trygge i Spiff og BN Bank.

 

Vi har identifisert den såkalte rotårsaken til systemfeilen slik at vi får forhindret at dette skjer igjen. Vi beklager på det sterkeste det som har skjedd og vi er utrolig lei oss for at noen av våre brukere blir berørt av dette! Skulle du ha noen spørsmål, er det bare å ta kontakt på hello@getspiff.no, så skal vi få hjulpet deg så fort som mulig.

 

Tusen takk for hjelpen og for samarbeid i denne situasjonen.

 

Hilsen Team Spiff

Publisert av Ada 07.01.2022