Skjermtid, arbeidstid og fritid. Kan tracking av tid gjøre oss lykkeligere?

For noen måneder siden begynte et par av oss i Spiff å tracke tiden vår automatisk med appen Timely. I dag avslører vi hvordan dette har påvirket både arbeidstid og fritid i en skikkelig positiv retning.

Å tracke egen arbeidstid og effektivitet føltes litt ukomfortabelt i starten. Samtidig var det noe med Timely vi bare måtte prøve, da den automatisk tracker all tid som blir brukt på alle ulike enheter, hele dagen lang. I en hverdag omringet av distraksjoner fra sosiale medier og jobb, er det vanskelig å vite når en egentlig er logget av eller på. En siste e-post før leggetid, et par meldinger til en kollega i utlandet straks du våkner, eller en morsom tekstmelding fra din bestevenn. Skillet mellom jobb og fritid er ikke lenger like tydelig. I 2018 kommer en ikke unna små ping her og der i hverdagen.

 

Tanken på å kunne teste et produkt som skiller mellom fritid, arbeidstid og dødtid ble etterhvert mer spennende enn skummel. Timely er en ny norsk app, som ble startet for å ganske enkelt tracke tid automatisk. Et verktøy for å arbeide bedre, men også for å få en oversikt over det mest verdifulle vi har i 2018, nemlig tid. Et åpenbart smart produkt for en startup som Spiff, hvor vi alle jobber med forskjellige oppgaver. Noen i forskjellige tidssoner, men alle med en innstilling om å være tilgjengelig så ofte som overhodet mulig. Timely har gjort et par av oss mer effektive, med en følelse av økt konsentrasjon og ikke minst; skjermfri fritid!

 

Totalt mindre skjermtid

 

– I tillegg til økt konsentrasjon og effektivitet, har jeg følt meg bedre når jeg først er logget av jobb for et par timer eller for dagen! Det er nemlig noe med det å bli bevisst på egen atferd, som har gjort det mindre fristende å plukke om mobilen for å sjekke Instagram når en plutselig er klar over hvor mye tid som forsvinner bak en skjerm eller mobil. Da lager jeg heller en god middag, og tar bilder av den med mitt speilreflekskamera, forteller Marketing Project Manager i Spiff, Diana Nechita.

 

Vår Sosiale Medier og Blogg-ansvarlig Ada Martini Strøm, er ofte nødt til å jobbe ‘remote’. For hennes del er det spesielt tre viktige punkter som har gjort tracking av tid til en positiv endring for måten hun jobber på:

 

1. Konkurranse-instinktet vekkes: Selvom det kun er meg selv som skal se hvor godt eller lite godt jeg bruker tiden min, så hjelper det meg å fokusere på oppgaven over lengre tid. Jeg vet at mobilen har det best i veska, for hvis den ikke ligger der, så blir arbeidsmengden min påvirket når jeg går over resultatet mot slutten av uka.

 

2. Jeg kan enklere vite hvor lang tid en oppgave kommer til å ta: I en startup kommer det alltid uforutsette oppgaver i løpet av dagen. Nå er det enklere for meg å fortelle mine kolleger at ‘supert, dette setter jeg av 1.5 timer til’, og da vet jeg nesten med sikkerhet at jeg vil få det unna og kan fortsette med andre planlagte oppgaver etterpå.

 

3. Totalt mindre skjermtid: Vi har tjuefire kjappe timer i døgnet. Når jeg plutselig finner ut at jeg i snitt tilbringer 13 timer per dag på en mobil, data eller nettbrett, da blir jeg trist. Timely viser meg dessuten hvor jeg blir distrahert i løpet av dagen, og når konsentrasjonen faller fra. Bare det å vite dette, gjør at jeg bevisst går meg en tur, legger mobilen hjemme og logger av mer. Dette gjør meg lykkeligere og mye mer konsentrert når jeg først jobber.

 

Nysgjerrig på å lære mer om Timely? Kanskje dette kan være en motiverende start på jobb etter årets sommerferie! Tid er jo penger, tross alt!  Trykk her, for å prøve tjenesten gratis med ditt Team!

Publisert av Ada 16.07.2018