Innlegg i DN: Det haster å ta et oppgjør med «kjøp nå, betal senere»

Har du også lagt merke til långivere som pakker inn forretningsmodellen i rosa markedsføring? Inntoget av «kjøp nå, betal senere» møter et stadig yngre publikum i sosiale medier, noe som bekymrer oss i Spiff.

Har du også lagt merke til långivere som pakker inn forretningsmodellen i rosa markedsføring? Inntoget av «kjøp nå, betal senere» møter et stadig yngre publikum i sosiale medier, noe som bekymrer oss i Spiff.

 

Sammen med Ida Pernille Hatlebrekke og Siw Slevigen, har Ada Martini Strøm og Erik Holm i Spiff skrevet et innlegg i Dagens Næringsliv om hvorfor det haster å ta et oppkjør med «kjøp nå, betal senere» tjenester.
 

Nordmenn er allerede best i Norden på inkasso, og at nordmenns gjeld er et samfunnsproblem, er ikke nytt. Med en inkassogjeld på 114 milliarder kroner gruser vi svenskene. Hvert femte forbrukslån går til inkasso, og det har vært en kraftig økning i misligholdte forbrukslån siden pandemiens utbrudd.
 

Det «kjøp nå, betal senere» og andre handlekontoer egentlig tilbyr, er et fryktelig dyrt lån der effektiv årlig rente nærmer seg 50 prosent. Markedsføring av denne type tjenester er allerede regulert i blant annet England, og nå håper vi det samme kan skje her hjemme. Vi har fått positive tilbakemeldinger på innlegget fra Forbrukerrådet , og hører gjerne fra deg om hva du synes. Les innlegget her.

 
I Spiff jobber vi for å gjøre det enklere for folk å spare mer penger. Buffersparing er vår mest populære spareplan, og det gleder oss at så mange bruker Spiff til å bygge viktige økonomiske muskler for fremtiden.
 

Alt godt,
Team Spiff

Publisert av Ada 28.05.2021