Driftsoppdatering: Spiff pauser sparing fra kort midlertidig for å oppgradere systemet etter systemfeil hos vår leverandør.

For sikkerhetsskyld gjør vi en oppgradering og pauser systemet midlertidig for sparing fra kort. Denne artikkelen forklarer hva dette betyr for deg som Spiffbruker.

Spiff pauser sparing fra debetkort midlertidig for å oppgradere systemet etter systemfeil

Spiff har tidligere denne måneden avdekket en systemfeil som har rammet et utvalg av våre brukere. Systemfeilen skyldes en feil hos vår leverandør Microsoft Azure, og for sikkerhetsskyld gjør vi en oppgradering og pauser systemet midlertidig for nye sparinger fra debetkort.

 

Vi oppdaget at systemfeilen påvirket noen brukere igjen den 11. januar 2022, selv om vi hadde rettet opp i årsaken som vi identifiserte den 4. januar.

 

Teknisk forklaring – dette har skjedd:

 

Feilen har ført til at sparebeløp er satt inn to ganger på noen brukere sine Spiffkontoer, selv om kortet kun er belastet én gang.

  • Tidsperiode fra 15. desember til 30. desember: Alle brukere som ble påvirket av feilen i desember har fått kommunikasjon om det og vi har fått reversert og ryddet opp i feilen for 94% av brukerene.
  • Tidsperiode 11. januar 2022: For brukere som ble påvirket igjen eller for første gang den 11. januar får nå kommunikasjon om det slik at vi får rettet opp i feilen fra januar. Brukere vil få tilsendt informasjon på SMS, e-post og i sin Spiff app.

Vi trodde først det var en konfigurasjonnsinnstilling i våre systemer som var problemet, men har fått bekreftet en feil hos vår leverandør Microsoft Azure på deres systemer, for alle de aktuelle dagene der systemfeilen oppstod.

 

Vi tok umiddelbare grep for å trygge teknologien slik at en feil hos Microsoft ikke skal påvirke sparingen og vi kan med høy grad av sikkerhet bekrefte at vi har funnet rotårsaken til systemfeilen. Rotårsaken for de doble transaksjonene kan med høy grad av sikkerhet nå knyttes til feilen hos Azure i deres tjenesten.

 

Vi har oppgradert systemene våre med sikkerhetsmekanismer som sørger for at feilen hos Azure ikke påvirker vår tjeneste mer, og vi er for ordens skyld i gang med en større systemoppgradering på vår side. Vi kommer tilbake med mer informasjon så snart det er klart.

 

Vi er i dialog med Microsoft Azure som jobber på sin side med å rette opp i feilen hos dem.

 

Vi ønsker å forsikre kunder om at de ikke trenger å bekymre seg for pengene sine, og at du som Spiffbruker kan være 100% trygg på at pengene dine er trygge i Spiff og BN Bank.

 

Det er kun et utvalg av våre brukere som er berørt av systemfeilen, og de som er berørt har motatt informasjon om dette på SMS, e-post og i appen sin. Vi pauser likevel systemet for alle brukere i Spiff, også de som ikke er berørt, for sikkerhets skyld mens vi oppgraderer systemet vårt.

 

Hvordan påvirker dette deg som Spiffbruker?

Pengene dine er trygge på din Spiffsparekonto i BN Bank, og selv om du ikke kan spare penger fra kortet ditt og inn til din Spiffsparing fra kortet ditt nå som systemet er pauset, fungerer ellers Spiff som normalt.

Her er det som er endret inntil videre:

 

🛑 Faste sparinger og sparing fra kort er ikke tilgjengelig inntil videre
🛑 Å gi sparing i gave er ikke tilgjengelig inntil videre

Dette fungerer som normalt i Spiff akkurat nå:

✅ Flytting av penger mellom spareplaner fungerer som normalt
✅ Uttak fungerer som normalt
✅ Drips fungerer som normalt
✅ BN Bank nettbank fungerer som normalt
✅ Direkte innskudd til din Spiffkonto fra nettbank og Vipps fungerer som normalt

 

Vi vil automatisk gjenoppta sparingen din så snart vi er klare med oppgradering av våre systemer.

 

Vi beklager på det sterkeste det som har skjedd og vi er utrolig lei oss for at noen av våre brukere blir berørt av systemfeilen, og at alle våre brukere nå opplever at sparing i Spiff er midlertidig satt på pause. Skulle du ha noen spørsmål, er det bare å ta kontakt på hello@getspiff.no, så skal vi få hjulpet deg så fort som mulig.

 

Tusen takk for hjelpen og for samarbeid i denne situasjonen.

 

Hilsen,

Team Spiff

Publisert av Ada 31.01.2022