Buffersparing – få fart på din nye selfcare rutine 🥰

Slik bruker du hjemmehverdagen til å bygge buffer
bygg-buffer-2021

Det er nå et år siden vi lanserte buffersparing i Spiff, vår mest populære spareplan. Å bygge en buffer i hverdagen, er som å bygge økonomiske muskler for fremtiden. Nå som de fleste av oss merker store endringer på forbruket vårt grunnet hjemmesitting og mindre sosial omgang, kan tiden også utnyttes til å bygge en sunn sparevane.

 

Det tar i gjennomsnitt 66 dager å bygge en ny vane, i følge Finansavisen. Starter du altså arbeidet med å bygge en sparevane nå, er sannsynligheten stor for at du har på plass en sparerutine innen utgangen av mars.

 

Og du, dette er ikke kjedelig. Litt av poenget med denne rutinen, er nemlig å trene opp hjernen til å digge sparing. Dessuten er det vel ingen som synes det er kjedelig å oppdage en stor bufferkonto mot slutten av mars, heller?

 

Bygg en sparerutine og bufferkonto med disse tipsene:

 

1. Alt starter med god oversikt 🤠

 

Skal du rydde i økonomien, er oversikt viktig. Da ser du hvor du kan spare penger, og hvem du egentlig er som forbruker. Hva bruker du egentlig mest penger på? Gå nøye gjennom kontoutskriften din fra januar 2020. Er det noen utgifter som kan reduseres i år, kontra i fjor? Eller noen regninger det hender du glemmer, som det kan være lurt å forberede seg på i år?

 

2. Oversikt = sparepotensiale 😯

 

Når du har fått oversikt, er det lettere å regne på sparepotensialet ditt. Klarer du samle sammen beløpene du kommer til å slippe unna i år, kontra i fjor? Med et relativt nedstengt samfunn er det kanskje allerede utgiftsposter som er sløyfet, som du kan sette av til sparing. Kanskje disse beløpene kan samles til et fast trekk i buffer-spareplanen din i Spiff?

 

 3. Husk 24 timer tenketid før du klikker hjem 💭

 

I ferd med å kjøpe deg noe nytt? Inngå en avtale med deg selv om å tenke nøye over alle kjøp. Å handle noe nytt gir oss en midlertidig lykkefølelse, ofte også når vi ikke engang trenger det vi holder på å kjøpe. Legg inn en fast betenkningstid på 24 timer, og spar det du eventuelt ikke bruker, i bufferplanen din i Spiff. Hver gang du gjør dette, trener du hjernen din til å like sparing, fordi selve overføringen gir deg et snev av midlertidig lykkefølelse, på lik linje med et kjøp!

 

4. Spar litt, hver dag 💰

 

Med Spiff Sparegym, kan du også trene hjernen til å elske sparing. Hver gang du får kommet deg ut på skitur, gjort en treningsøkt hjemme, eller bare gått ut en rusletur og tatt frisk luft, kan du logge aktiviteten som trening i Spiff. Er det en dag du ikke kommer deg ut i det hele tatt? Da sparer du mer. En femtilapp for å ikke være  aktiv, og en tikroning når du faktisk er det.

 

En annen måte bygge en god sparevane på, er å bestemme en fast sum du kan spare hver dag. En krone, eller kanskje ti? Er du på hjemmekontor nå, kan det dessuten hende du unngår fristelser som ellers ville ha tatt en jafs av lommeboka di på vei til og fra jobb. Har du for eksempel droppet en kaffelatte med jevne mellomrom? Eller en togbillett? Spar summen av droppa ting og aktiviteter, rett i bufferen. Daglig småsparing hjelper deg bygge en vane, som du vil nyte godt av i fremtiden.

 

5. Helg = spareparty 🎉

 

Med gullrekka og fredagstaco er det vanskelig å gå på en drink-og -taxi-smell på byen! Hver søndag er i disse dager en perfekt mulighet til å spare litt ekstra. Hvor mye brukte du samme helg i fjor? Spar differansen, rett i bufferen.

 

6. Matvaner er en sparegullgruve 🥗 🌶 🥫 🌮

 

Det som oftest sparer folk i luksusfellen mest penger er antall turer på butikken, i følge vår adferdsøkonom Hallgeir Kvadsheim. Lag en middagsmeny for hele uka, og sett opp en detaljert handleliste. Hold deg til denne lista når du er i butikken, og gi deg selv en femtilapp i sparebonus hver gang du motstår fristelsen og unngår å ta med deg noe som ikke var på lista.  Gi også deg selv en sparebonus hver gang du dropper en impulsiv tur på butikken eller kiosken.

Publisert av Ada 07.02.2021